Ieder mens maakt fouten. Dit is niet anders voor artsen, therapeuten, verpleegkundigen en apothekers. Het menselijk lichaam reageert hier soms echter heftig op waardoor de gevolgen groot kunnen zijn. Niet alleen voor u, maar ook voor andere patiënten. Vaak is er sprake van een gebrek aan openheid over de gemaakte medische fout. Dit kan ertoe leiden dat u ‘werk wilt maken’ van deze medische misser. Zit u in deze of een soortgelijke situatie? En bent u benieuwd wat de mogelijkheden bij medische fouten zijn? Neem dan contact met ons op.
[CTA]
Mogelijk bent u slachtoffer van een medische fout, soms ook wel medische misser genoemd. Daar is sprake van als een arts (huisarts of specialist), apotheker, verpleegkundige of therapeut (zoals een fysiotherapeut of manueel therapeut) een fout heeft gemaakt bij de medische behandeling (individuele gezondheidszorg). Bij een medische fout kan worden gedacht aan:
Of er sprake is van een medische fout, is vaak een lastige vraag om te beantwoorden. Het menselijk lichaam is een ingewikkeld mechanisme. Bij vrijwel iedere medische ingreep kan er een medische complicatie optreden, zoals bijvoorbeeld een allergische reactie. De vraag is dan ook altijd: is er nu iets fout gegaan of fout gedaan?
Soms is het echter duidelijk, wordt de fout door de arts erkend of bevestigt een andere arts (bijvoorbeeld in een second opinion) dat een redelijk bekwame arts anders zou hebben gehandeld in de gegeven omstandigheden. Bij twijfel vragen we aan onze medisch adviseur of er medisch fout is gehandeld en of er causaal verband is tussen de medische fout en de problemen die de patiënt erna ervaart.
Het kan ook zijn dat er geen fout is gemaakt maar een patiënt van de medische behandelaar verkeerde informatie, te weinig informatie of geen informatie heeft ontvangen over de mogelijke complicaties van een behandeling. De patiënt is dan vooraf niet goed geïnformeerd. Als na de medische behandeling duidelijk is dat de patiënt met de juiste informatie een andere keuze had gemaakt (bijvoorbeeld door van de behandeling af te zien of een andere behandeling te kiezen), dan is de zorgverlener aansprakelijk vanwege schending van de informatieplicht en het ontbreken van informed consent.
Ieder mens maakt fouten. Dit is niet anders voor artsen, therapeuten, verpleegkundigen en apothekers. Een medische fout kan voor een patiënt echter grote gevolgen hebben. Vaak wordt er letselschade opgelopen door een medische fout.
Regelmatig is er sprake van een gebrek aan openheid over de gemaakte medische fout, ondanks de Gedragscode Openheid Medische Incidenten (GOMA). Dit kan ertoe leiden dat u ‘er werk van wilt maken’ om te voorkomen dat een andere patiënt hetzelfde overkomt.
Voordat u beslist hoe u de fout aan de kaak wilt stellen, is het goed om te weten wat u mag verwachten van de artsen en wat u zelf dient te doen.
Een zorgverlener moet een calamiteit melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Een calamiteit is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.
Dit betekent dat duidelijke, grote medische missers met ernstige gevolgen direct gemeld moeten worden maar incidenten en complicaties niet. De zorgverlener moet zelf inschatten of het een calamiteit betreft. Maar een (klein) deel van de medische missers wordt derhalve door de arts als calamiteit bij de Inspectie gemeld.
Van een calamiteit wordt een rapport opgesteld en u heeft recht op een (geanonimiseerd) kopie daarvan.
Vraagt u zelf zo spoedig mogelijk het gehele dossier met betrekking tot de betreffende medische behandeling op. Het medisch dossier van de periode daarvoor en daarna is ook belangrijk zodat vastgesteld kan worden:
Het gaat dus om:
U kunt dit meestal eenvoudig opvragen en heeft recht op een kopie van uw medisch dossier. Dit mag u niet geweigerd worden.
Als u het medisch dossier en eventueel het calamiteitenrapport in uw bezit heeft, kunt u bekijken welke wegen u wilt bewandelen om de gemaakte medische fout aan de kaak te stellen.
Heeft u de indruk dat de fout vaker wordt gemaakt? Dan kan het nuttig zijn om dit te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De Inspectie bepaalt echter zelf welke meldingen ze verder onderzoeken en welke niet.
Een melding bij de Inspectie biedt niet een oplossing in uw zaak. Maar het voorkomt mogelijk wel dat een soortgelijke medische fout gemaakt wordt in de toekomst.
Is de zorgverlener ingeschreven in het BIG-register? Dan kan er een tuchtklacht tegen hem of haar worden ingediend bij het medisch tuchtcollege. De samenstelling van het tuchtcollege is afhankelijk van de klacht. Als het bijvoorbeeld gaat om een klacht over een huisarts, dan zitten er 2 of 3 huisartsen in het medisch tuchtcollege. Acht het medisch tuchtcollege de klacht gegrond? Dan legt het veelal een maatregel op aan de zorgverlener, zoals:
De meeste van deze maatregelen worden ook gepubliceerd.
Het medisch tuchtcollege kan geen schadevergoeding toekennen. Van een uitspraak van het Regionaal tuchtcollege kan beroep worden ingesteld bij het Centraal Tuchtcollege.
Aan het begin van dit artikel werd al vermeld dat ieder mens fouten maakt. Over het indienen van een tuchtklacht wordt door ons dan ook niet te makkelijk gedacht.
Een klacht indienen bij de behandelaar is voor veel patiënten een eerste stap.
Zorgverleners zijn op grond van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ) verplicht om een klachtenfunctionaris te hebben. Deze klachtenfunctionaris kan desgewenst bemiddelen tussen u en de behandelaar en u kunt in dit gesprek vragen stellen aan de behandelaar.
Is de hulp van de klachtenfunctionaris en de bemiddeling voor de patiënt niet voldoende? Dan kan de klacht ook worden voorgelegd aan:
De klachtencommissie oordeelt enkel of de klacht gegrond of ongegrond is. De geschilleninstantie is ook bevoegd om een schadevergoeding tot € 25.000,- toe te kennen.
Een aantal geschillencommissies zijn:
Bij welke geschillencommissie een behandelaar is aangesloten, kun je meestal terugvinden op diens website.
Wilt u een schade claimen (van meer dan € 25.000,-)? Het aansprakelijk stellen van de zorgverlener is dan noodzakelijk. De claim komt dan veelal terecht bij de verzekeraar van de zorgverlener. De verzekeraar behandelt de claim dan verder samen met een medisch adviseur. De betreffende zorgverlener is hier in het begin bij betrokken. De zorgverlener kan dan zijn of haar toelichting te geven. Daarna verdwijnt hij of zij uit beeld.
Als de fout is gemaakt door een arts (of andere hulpverlener) die werkt in een ziekenhuis, dan is niet alleen de arts aansprakelijk maar is ook het ziekenhuis aansprakelijk.
Zijn partijen het niet eens over de vraag of het een verwijtbare fout betrof of wat de letselschade is? Dan kan een beroep worden gedaan op een onafhankelijke medisch deskundige. Vervolgens kan de rechter dan nog gevraagd worden om het geschil op te lossen en de schade vast te stellen.
Stelt de zorgverlener zelf geen fout te hebben gemaakt? Dan kan het zinvol zijn om eerst een medisch haalbaarheidsonderzoek te laten verrichten door een medisch adviseur. Het beoordelen van de vraag of er inderdaad een verwijtbare medische fout is gemaakt is namelijk niet eenvoudig. Er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van een complicatie. Deze beoordeling dient dan ook door een medicus te worden gedaan. Wij schakelen hiervoor onze medisch adviseurs in. Deze geeft op basis van het dossier van de betrokken artsen medisch advies. Hierin geeft hij aan of er sprake is geweest van medisch onzorgvuldig handelen en waarom wel of niet.
Het is ook mogelijk om meerdere wegen te bewandelen. De verschillende instantie zullen namelijk kennisnemen van elkaars uitspraken. Zij kunnen deze vervolgens meenemen in het eigen oordeel. Het bewandelen van meerdere wegen kan in sommige gevallen de zaak dan ook versterken. Acht het tuchtcollege de klacht echter ongegrond? Dan is de kans klein(er) dat de civiele rechter de aansprakelijkheid vaststelt. Is er geen aansprakelijkheid? Dan volgt er ook geen uitbetaling van de letselschade.
Als de aansprakelijkheid erkend wordt door het ziekenhuis of vastgesteld door de rechter dan moet de aansprakelijke partij de letselschade vergoeden. Het gaat dan niet alleen om materiële schade (zoals extra medische kosten) maar ook om immateriële schade vanwege de pijn, ellende en het verdriet die de medische fout heeft veroorzaakt.
De begroting en onderbouwing van deze schade neemt de letselschade advocaat ook op zich. Deze gaat vervolgens in gesprek met de aansprakelijke partij (vaak een ziekenhuis) of diens verzekeraar om voor u de maximale schadevergoeding te krijgen.
Indien de patiënt door de medische fout is overleden, moeten de nabestaanden hetzelfde doen:
De letselschade advocaat kan hierbij helpen.
Als de aansprakelijkheid wordt erkend of vastgesteld door de rechter, dan kunnen de nabestaanden de volgende schade vorderen:
De letselschade advocaat werkt dit uit en gaat hierover in gesprek met de aansprakelijke partij zodat de nabestaanden de schadevergoeding krijgen waar ze recht op hebben.
Als de aansprakelijkheid erkend is of is vastgesteld, moeten de kosten van de advocaat en medisch adviseur met terugwerkende kracht worden vergoed door de aansprakelijke partij. In deze zaken is er echter vaak sprake van een langlopende discussie over de aansprakelijkheid. In deze fase kunt u wellicht terugvallen op:
Indien het inkomen en vermogen van u en uw eventuele partner onder een bepaalde grens liggen, komt u in aanmerking voor door de overheid gefinancierde rechtsbijstand. Dit heet ook wel een toevoeging. In dat geval betaalt u niet het normale uurtarief aan ons kantoor, maar slechts een eenmalige eigen bijdrage die afhankelijk is van de hoogte van het inkomen van u en uw eventuele partner.
Indien u geen rechtsbijstandsverzekering heeft en ook niet in aanmerking komt voor een toevoeging, matigen wij ons uurtarief.
Het zijn echter ook de kosten van de medisch adviseur die in deze zaken flink kunnen oplopen. Een rechtsbijstandsverzekering dekt ook de kosten van een medisch adviseur terwijl een toevoeging alleen ziet op de advocaatkosten. Deze zaken vragen dan ook niet alleen om een lange adem maar ook om enige financiële draagkracht, in ieder geval om uit te zoeken of een schadevergoeding haalbaar is. Wij bespreken vrijblijvend met u wat u in uw situatie aan kosten kunt verwachten.
Denkt u letselschade te hebben opgelopen door een medische misser in een ziekenhuis of door een fout van een andere zorgverlener?
Wij denken graag met u mee wat u wilt bereiken en welke mogelijkheden er daarvoor in juridische zin zijn. Dus bent u slachtoffer van een fout in de medische wereld? Neemt u dan vrijblijvend contact met ons op.
[CTA]
De letselschade advocaten van Bewust Letselschade Advocaten zijn werkzaam in de regio's: